Rabu, 10 Mei 2017

HARI INI


Saya memilih hari ini untuk saya tulis sesuatu. Hampir empat bulan, saya tidak mampu menitipkan rasa dalam ruang ini. Sungguh, saya terlalu rindu. Rindu terhadap ruang ini. Rindu akan diri saya yang dahulu. Rindu akan teman-teman yang pernah bergelak tawa bersama-sama. Tanpa sedar, saya sudah menyemadikan empat bulan lalu tanpa sebarang coretan untuk diingati. Bermakna saya tidak akan berpeluang untuk membaca kembali dan saya akan lupa semuanya. Entahlah, mungkin terlalu banyak kedukaan yang tidak terungkapkan. Mungkin juga kelukaan yang tidak sembuh-sembuh.

Kurang sebulan, ada satu kebahagiaan yang bakal tiba. Bulan yang penuh dengan cerita lalu dan tentunya dengan cerita-cerita mendatang yang diharapkan ada cahaya. Dalam tempoh ini, saya masih memegang satu amanah yang perlu diselesaikan sebelum bulan itu tiba. Tidak susah, tetapi berat amanahnya. Banyak sahaja jalan mudah untuk saya laksanakannya, tetapi tidak mungkin itu usaha yang berbaloi. Semoga ada kesempatan untuk saya sempurnakan amanah yang digalaskan itu. 

Diri -  kembalilah menjadi diri kamu yang dahulu. Kembalikan suaramu, kongsikan cerita-cerita kamu. Cukuplah membisu. Kamu sebenarnya teramat rindu untuk mengulangi masa lalu.

Teman - datanglah dan luangkan sedikit waktu. Tidakkah kamu sedar ada kelompongan dalam persahabatan itu?  Tidakkah kamu tahu ada rajuk yang terbuku? Atau kamu sudah tidak mahu ambil tahu?

Hari ini, saya berjaya menulis sesuatu. Saya masih tidak pasti, bilakah lagi saya akan ke sini untuk saya berkongsi kata. Maafkan saya.



1 ulasan: