Rabu, 7 Jun 2017

INSPIRASI RAMADAN #31

12 RAMADAN 1438H

Bermula dari hari ketiga berpuasa sehingga hari ini, batuk yang dihidapi belum kebah sepenuhnya. Masih ada sisa-sisa batuk yang sesekali cukup mengganggu. Benarlah. Sekali sahaja Allah usik kesihatan, rasa tidak selesa akan bertubi-tubi hadir. Duduk tidak kena, baring tidak kena, tidur pun tidak kena. Paling menyakitkan adalah ketika bangun untuk bersahur. Pedihnya rasa tekak sehingga suara pun tidak begitu terluah. Saat itu sahaja yang mampu untuk saya reguk air sebanyak-banyaknya sebelum meneruskan puasa pada siang hari. Tentunya menanti waktu berbuka menjadi sesuatu yang cukup mencabar. Batuk berterusan, namun saya tidak boleh alirkan apa-apa untuk melegakan keperitan itu. Saya sudah makan ubat, kemam ubat dan apa sahaja yang disarankan oleh teman-teman. Insyaallah kalau ada keizinan, sedikit masa lagi pasti sembuh. 

Dalam tempoh ini juga, saya sebenarnya sedang menduduki peperiksaan akhir semester. Betapa mencabarnya puasa kali ini. Peperiksaan yang berlangsung ketika bulan Ramadan, diselitkan pula dengan kesihatan saya yang tidak begitu sempurna. Saya sekadar memaksa diri untuk menghadapi semuanya. Jika saya terlalu turutkan rasa, entah peperiksaan akan terabai begitu sahaja. Tambahan pula masa yang terhad, tempoh dan jarak antara setiap peperiksaan hanya berselang sehari, hanya kekuatan yang paling maksimum yang selayaknya saya adakan. Apapun, saya telah cuba yang terdaya dan termampu. Keputusannya nanti diharapkan yang baik-baik sahaja.

Serasa saya, inilah kali pertama puasa saya dengan gangguan kesihatan. Ujian, itu pasti. Teguran, itu juga pasti. Siapa tahu? Entah segala apa yang sedang saya hadapi ini sebagai satu cara penghapusan dosa, mungkin juga sebagai halangan untuk saya daripada terus melakukan dosa. Memang, Ramadan menggandakan pahala amalan. Namun tidak pula dihentikan pemberian dosa buat insan yang mungkar dengan suruhan Allah. 

Tempoh hari, saya mendengar satu tazkirah. Ustaz yang saya lupa namanya itu ada memberikan analogi begini. 

"Kita berpuasa ni, kita akan diberikan 100 pahala. Dari pagi kita jumpa orang, sebut benda tak baik, dedah aurat, maki orang, pahala tu akan kurang sikit-sikit. Sampailah waktu berbuka, pahala dah jadi negatif. Betul, puasa itu sah. Tapi pahala negatiflah."

Maka, apalah makna berpuasa jika tidak ada sebarang ganjaran yang kita peroleh. Begitulah puasa sekadar menahan lapar dan dahaga. Tetapi tidak pula dipuasakan anggota-anggota lain. Rugi bukan? Puasa ini memang waktu untuk kita melakonkan kebaikan. Kata ustaz itu, kalau sebelum ini kita sudah melakukan kebaikan, sekarang kita melipatgandakan kebaikan itu. Kalau sebelum ini kita baca al-Quran seminggu sekali pun payah, sekarang kita paksalah diri kita untuk baca satu dua ayat sehari. Kita gandakan, biar berganda-ganda. Sebab puasa kita ini memang semata-mata kerana Allah.

Hanya Allah yang tahu nilai ganjaran untuk setiap amalan yang kita lakukan. Walau dengan sekecil-kecil senyuman dan sangkaan baik terhadap insan.

RABU
7 JUN 2017




1 ulasan: