Rabu, 20 Mei 2015

KUMPULAN CERPEN REMAJA TERATAK BERJASA


1 Mei 2015

Awal pagi 2 Mei, saya dikhabarkan bahawa buku Kumpulan Cerpen Remaja Teratak Berjasa akhirnya siap dicetak. Penantian inilah yang paling mendebarkan, juga menggembirakan. Dalam kesibukan menguruskan urusan keluarga di rumah, hadir berita yang saya tidak langsung diduga. Sempat juga buku ini berada di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2015 untuk beberapa hari. Cuma terkilan, tidak berkesempatan untuk ke sana tahun ini.

Teratak Berjasa merupakan sebuah kumpulan cerpen remaja yang menghimpunkan 15 buah cerpen secara keseluruhannya. Rata-rata kisahnya berbentuk cerita perkongsian yang mungkin akan menggugah perasaan pembaca, barangkali. Banyak kisah yang dikongsikan berkisarkan kisah diri seorang pelajar, juga catatan pengalaman semasa pengembaraan. 

Oh ya, buku ini sebenarnya dihasilkan sebagai buah tangan kami yang ke kota Eropah suatu masa lalu. Sebab itulah adanya kisah pengembaraan dalam buku ini. Tidak banyak, tetapi tetap ada. Juga kisah-kisah yang berkaitan dengan persediaan sebelum dan selepas pengembaraan. 

Melihat wajah buku ini tanpa memegang sendiri umpama penyeksaan yang teramat menyakitkan. Namun hari ini, 20 Mei 2015 akhirnya saya telah dapat melihat dan memegang buku ini secara nyata. Sungguh, keterujaan itu menjadi luar biasa. Gembiranya tidak terkata. Syukurlah kuntuman rasa yang paling setia harapnya. 

Teratak Berjasa, dahulu saya hanya menanti.
Hari ini sudah menjadi realiti.

"Sayang semakin pudar, 
kasih semakin rapuh. 
Lama-lama hampir 
pupus.

-Teratak Berjasa-